INFORMATIE

Algemeen

Hebben jullie handleidingen voor de producten beschikbaar?

Jazeker, de handleidingen die beschikbaar zijn staan op deze pagina: handleidingen

Hoe kan ik op de hoogte blijven van de laatste nieuwtjes, tips en tricks?

Om hiervan op de hoogte te blijven, kun je het beste onze Facebookpagina volgen en/of je inschrijven voor onze nieuwsbrief!

Hoe communiceren jullie eventuele updates, problemen of andere belangrijke informatie?

Dit wordt voornamelijk gedeeld op onze Facebookpagina. Bovendien bij urgente berichten ontvang je vaak een mail indien mogelijk.

Waar kan ik terecht met mijn vragen?

Vragen worden het snelste opgelost als je belt naar 040-844 2149 of mailt naar [email protected] Op de Facebookpagina kun je ook altijd even een privéberichtje sturen, maar de reactietijd hierop is wat langer.

Wat kan ik doen als ik een klacht heb?

Met een klacht kun je altijd terecht bij ons via de mail [email protected] Je klacht wordt hier dan opgepakt en behandeld.

Hebben jullie voorbeelden van projecten met de producten?

We werken eraan om hier een overzicht van te maken, maar tot die tijd kun je op onze Facebookpagina terecht voor projecten van ons en van fans.

Kan ik mijn eigen project aan jullie sturen?

Projecten zijn altijd welkom! Deze kun je insturen via een (privé)bericht op onze Facebookpagina

Zijn er speciale producten voor kinderen?

Jazeker, wij hebben verschillende producten in ons assortiment geschikt voor kinderen. Zo hebben we bijvoorbeeld LittleBits speciaal om kinderen te leren omgaan met elektronica en programmeren.

Retourneren/reparatie/defecten

Wat moet ik doen als een product kapot is?

Wanneer je product niet meer werkt, problemen geven of als er iets anders mee aan de hand is dan kun je deze in veel gevallen terugsturen. Op deze pagina vul je dan je gegevens in en het probleem wat je met je product hebt. Wij zorgen er dan voor dat je een code krijgt waarmee je je product terug kunt sturen.

Wat zijn de voorwaarden op de garantie van SOS Solutions?

Voor al onze nieuwe producten geldt minimaal een volledige garantie van twee jaar. Garantie wil hier zeggen dat een product aan hetgeen moet voldoen wat de consument er in alle redelijkheid van mag verwachten. Een uitzondering op de regel zijn de accu’s, hiervoor kan namelijk een ander garantietermijn gelden. Het kan zijn dat fabrikanten of importeurs van producten of onderdelen eigen garantie bieden. Ook wanneer je een beroep op deze garantie wilt doen, kun je bij ons terecht. Als verkoper blijven wij te allen tijde jouw aanspreekpunt. Een garantie zal geen afbreuk doen aan je wettelijke rechten.

LET OP: De rechten op de garantie kunnen worden verspeeld wanneer je zelf veranderingen aanbrengt op geleverde producten. Dit geldt zowel voor hard- als software.

Wanneer kan ik een retour opsturen?

Alle voorwaarden van het retourneren naar SOS Solutions staan hier: retouren

Hoelang is de bedenktermijn?

Je hebt altijd 14 dagen om je retour aan te vragen. Je retour aanvragen kan via ons Retour Management Systeem.

Voor wie zijn de kosten bij een retour, reparatie of defect?

De voorwaarden van retourneren vind je Retour Management Systeem.

Hoe retourneer ik mijn producten?

Retourneren bij SOS Solutions is snel en gemakkelijk. Je hebt altijd 14 dagen om je retour aan te vragen. Je retour aanvragen kan via ons Retour Management Systeem. Als je de retourpagina hebt geopend, klik je eerst op de knop ga verder. Je komt dan op een pagina terecht waar je je gegevens moet invullen. Geef in dit formulier de volgende dingen (wijst zich vanzelf) duidelijk aan: het type probleem is, een beschrijving van het probleem en de gewenste oplossing. Zodra je deze pagina in zijn geheel hebt ingevuld, krijg je direct jouw persoonlijke RMS-code. Hierna kun je je pakket terugsturen naar onderstaand adres:

SOS Solutions Ondernemingenweg 3 5627 BV Eindhoven

Naar welk adres moet ik retourneren?

SOS Solutions Ondernemingenweg 3 5627 BV Eindhoven

Wat is een RMS nummer?

Een RMS nummer is een nummer dat je krijgt via ons Retour Management Systeem, waarmee je je retour naar ons toe kunt sturen.

Hoe werkt het retoursysteem?

Hoe het retoursysteem werkt vind je via deze pagina

MEDIASPELERS

Algemeen

Wat is een mediaspeler?

Een mediaspeler is een kastje op basis van een Raspberry Pi waarmee je onbeperkt films en series kunt kijken zonder een abonnement. Bovendien kun je op een mediaspeler ook muziek luisteren en door afbeeldingen bladeren. De kastjes draaien op KODI, de software die ervoor zorgt dat jij meer dan 100.000 films kunt streamen via het internet.

Hoe stel ik Opensubtitles.org in op mijn mediaspeler?

Je kunt een uitgebreide handleiding met alle stappen om Opensubtitles te activeren - en dus te genieten van gratis ondertiteling - op deze pagina vinden

Wat kan ik met een mediaspeler doen?

Een mediaspeler wordt op dit moment voornamelijk gebruikt voor het bekijken van films en/of series. De mogelijkheden van een mediaspeler gaan echter nog veel verder. Zo kun je muziek luisteren en afbeeldingen bekijken.

Wat is het verschil tussen een complete mediaspeler of geen complete?

Het verschil tussen een complete mediaspeler en geen complete is dat op de complete media de add-ons al geïnstalleerd staan. Als je kiest voor een “kale” set dan ontvang je wel de mediaspeler met besturingssysteem, maar moet je zelf de add-ons installeren.

Wat is het verschil tussen turbo en geen turbo op mijn mediaspeler?

De turboversie van de mediaspeler heeft een SD-kaart met daarop de opstartsoftware en een USB die KODI software bevat, waardoor je tot wel 5 seconden sneller door het menu van KODI kunt gaan.

Hoe bestuur ik een mediaspeler?

Een mediaspeler kan op veel manieren worden bestuurd. Allereerst kun je met je eigen afstandsbediening van je televisie de mediaspeler besturen (mits CEC). Bovendien zijn er voor alle besturingssystemen (Windows, Android en Apple) applicaties waarmee je de mediaspeler kunt bedienen. Welke apps dit zijn, vind je in deze handleiding. Je kunt natuurlijk ook een toetsenbord bij je bundel kopen zodat je met een toetsenbord de mediaspeler kunt bedienen. Dit is een optie tijdens het samenstellen van je mediaspeler bundel op onze shop.

Hoe stel ik Wi-Fi in op mijn mediaspeler

Als je de mediaspeler niet via de internetkabel wil gebruiken, maar via de Wifi dan kun je in deze handleiding vinden hoe je de Wi-Fi instelt op je mediaspeler.

Hoeveel stroom verbruikt een mediaspeler?

Een mediaspeler verbruikt ongeveer voor €7 aan stroomkosten per jaar

Is een mediaspeler legaal?

Ja. Downloaden en uploaden van films/series is verboden. Het streamen van films/series via het internet niet.

Kan ik sport kijken op de mediaspeler?

Je kunt sport kijken door een van de sportabonnementen van IPTV af te sluiten. Je kunt een sportpakket proberen al vanaf €1. Je vind de sportabonnementen hier: sportpakketten bekijken

Wat zijn de specificaties (hardware) van een mediaspeler?

Dit verschilt per mediaspeler. Als we de mediaspeler op basis van de Raspberry Pi 3 model B nemen (de nieuwste versie) dan zijn dit de specificaties: Moederbord Raspberry PI Model 3 B 1024MB UK MADE, Quad-core CPU 1200 MHZ ARMv8, Ingebouwde Wi-Fi Ontvanger, Ingebouwde Bluetooth Ontvanger, 1024 MB Werkgeheugen, 10/100MB Netwerkaansluiting, 4 x USB 2.0 Host (beschikbaar om allerlei USB apparaten aan te sluiten, zoals USB sticks, harde schijven, WIFI dongles, USB muizen en/of toetsenbordjes), Micro SD Kaart klasse 10 vanaf 4GB, De enige echte originele ABS Behuizing (zie keurmerk binnenin).

Wat moet ik doen als mijn mediaspeler kapot is?

Het beste is even te bellen, mailen of te Whatsappen naar ons. Of je kunt je mediaspeler direct aanmelden als retour om hem om te ruilen of te laten maken. Dat kan op deze pagina.

Hoe lang heb ik garantie op een mediaspeler?

Je hebt standaard 2 jaar garantie en full support door een van onze medewerkers. De voorwaarden van de garantie vind je op deze pagina.

Hoe kan ik mijn mediaspeler herstellen of updaten?

Je kunt je software op de mediaspeler updaten of herstellen via de instructies op deze pagina. Verder worden de belangrijkste updates automatisch uitgevoerd.

Waar kan ik terecht met vragen en/of problemen wat de mediaspelers betreft?

Uiteraard hebben wij een klantenservice. Deze afdeling is van maandag tot en met vrijdag van 09.00 – 17.00 te bereiken via 040 844 2149, [email protected] of via de Whatsapp (06 30 70 11 79)

Hoe doe ik de mediaspeler aan of uit?

In principe hoef je alleen de stekker in het stopcontact te doen en de mediaspeler gaat aan. Wij raden aan om de stekker er niet steeds in en uit te doen, dus de mediaspeler aan te laten staan. Op het moment dat de mediaspeler dan niet wordt gebruikt, staat de mediaspeler dus wel altijd stand-by.

Kodi

Wat is KODI?

Kodi is de software die wordt gebruikt op onze mediaspelers. Deze software maakt het onder andere mogelijk films/series te streamen.

Kan ik met KODI live televisie kijken?

Op de mediaspeler kun je niet standaard live televisie kijken. Het is wel mogelijk om een IPTV (proef)pakket aan te schaffen en hiermee Nederlandse zenders te bekijken met of zonder sportzenders erbij.

Kan ik KODI updaten met behoud van mijn instellingen?

Dit is helaas niet mogelijk. Zodra je de software gaat updaten of herstellen gaan alle instellingen verloren.

Hoe kan ik KODI opnieuw installeren?

Wil je KODI herstellen of updaten? Dan kun je op deze pagina terecht.

Wat moet ik doen als KODI niet meer goed loopt?

Het is altijd goed om eerst te proberen de mediaspeler af te sluiten en weer aan te zetten. Mocht het probleem dan nog niet opgelost zijn, kijk dan even of je de laatste update hebt, de internetverbinding goed is en of er geen storing is. Is dit allemaal niet het geval? Dan kun je het beste een mailtje sturen naar [email protected]

Problemen met de ondertiteling?

Problemen met de ondertiteling op Kodi? Dan kun je op deze pagina terecht.

Films en Series

Wat moet ik doen als een film/serie lang buffert?

Dit heeft waarschijnlijk met een van deze oorzaken te maken: internetverbinding of streamkwaliteit. Probeer meerdere streambronnen te kiezen bij meerdere add-ons, lukt dat niet? Dan controleer je je internetverbinding. Mocht je er dan nog niet uitkomen, stuur dan een mail naar [email protected]

Hoe download ik een film/serie?

Het mooie aan KODI is dat je geen films of series hoeft te downloaden, maar je streamt ze. Dit betekent dat zodra je een film/serie aanklikt het programma gaat zoeken naar een bron waarvan hij de film/serie kan streamen. Dat "downloaden" wat je denkt te zien dat is dus eigenlijk het zoeken tussen verschillende aanbieders.

Hoe kan ik updates ontvangen over de nieuwste films/series die beschikbaar zijn?

Het makkelijkste is uiteraard om gewoon te zoeken tussen het film/serieaanbod op KODI zelf. Mocht je op andere manieren op de hoogte gesteld willen worden, dan zijn er verschillende Facebookpagina's en websites die bijhouden wanneer er nieuwe afleveringen of films beschikbaar zijn op KODI.

Hoe weet ik welke stream het beste is?

Als je een film/serie hebt gekozen zoekt KODI direct de beste beschikbare streams voor je op. Je kunt iets van de kwaliteit achterhalen door de aanduiding achter de naam van de film in de lijst die je te zien krijgt. Je ziet bijvoorbeeld HD, SD, 720p of 1080p. Dit bepaalt in principe dus welke stream(s) van de beste kwaliteit is/zijn.

Wat moet ik doen als een stream geen goede kwaliteit heeft?

Als het een net nieuwe film is, is er een grote kans dat de kwaliteit niet erg goed is. Je kunt er dan voor kiezen om verder te zoeken of in andere add-ons te zoeken, maar waarschijnlijk ligt het dan meer aan het aanbod en kun je er niet zoveel aan doen.

Zijn alle films en series gratis?

Ja, KODI is een compleet gratis programma. Elke film of serie die je in KODI vindt, kun je onbetaald bekijken.

Add-ons

Wat zijn add-ons?

Add-ons zijn de applicaties van KODI. Er zijn veel verschillende add-ons op KODI aangeboden door verschillende aanbieders. Via deze add-ons kun jij je films en series kijken. Het is het makkelijkste te vergelijken met de apps op je telefoon.

Welke add-ons staan al op de mediaspeler?

Als je kiest voor een complete mediaspeler, zijn de meest belangrijke (en meest gebruikte) add-ons al geïnstalleerd. De volgende add-ons zijn op de mediaspeler te vinden:Films en series: College Humor, Dumpert, Dutch cloud TV, Exodus, FilmOn, Football Replays, F.T.V., Funnier Moments, Genesis, Go Movies, Go TV, HD Cartoon, I-stream, Motor Sports Replay, Navi-X, Nederland 24, NOS, P2P Streams, Phoenix, RTL XL, Simply Player, Teledunet, The Beautiful Game, Uitzendinggemist, Youtube

Muziek: Soundcloud, TuneIn Radio, SpotIMC, Digitally Imported, Mixcloud, Radio, Shoutcast 2, Sky.fm, Icecast, Listenlive EU

Kinderen: Disney Junior, Kids-tube.nl, Kindertube.nl

Adult: (staan uit, maar kunt u desgewenst aanzetten). Videodevil, Ludetube, Tube8, Beeg porn, JouJizz

Wat zijn de nieuwste add-ons en hoe kan ik deze vinden?

De nieuwste add-ons op dit moment vind je op onze Facebookpagina, daar houden we je ook op de hoogte. Verder kun je op het internet een boel andere add-ons vinden die je zou kunnen installeren.

Hoe installeer ik add-ons?

Add-ons zijn in enkele stappen te installeren. Je vind videotutorials voor het installeren van add-ons via ons YouTubekanaal of via onze handleidingen pagina.

Welke add-ons zijn er?

Er zijn gigantisch veel add-ons te vinden. Als je een beetje rondzoekt op het internet dan vind je er al genoeg. Echter zijn de add-ons die wij voornamelijk gebruiken, en dus ook op de voorgeïnstalleerde KODI setjes staan, de volgende: Exodus, Phoenix en Velocity. Maar dit kan snel veranderen bij lancering van nieuwe add-ons.

Hoe kan ik add-ons verwijderen?

Als je add-ons wil verwijderen dan volg je de volgende stappen: Ga naar systeem > instellingen > add-ons > mijn add-ons > video add-ons > kies de add-ons die je wil verwijderen > verwijderen > ja > de add-on wordt verwijderd.

Moet je add-ons updaten? En zo ja, hoe doe ik dat?

De add-ons op je KODI mediaspeler worden automatisch bijgewerkt. Je hoeft dus zelf niet te updaten.

Wat moet ik doen bij problemen met add-ons?

Er zijn verschillende dingen die je eerst zelf kunt proberen. Zo kun je op onze Facebookpagina kijken of er bekende problemen zijn, op internet zoeken naar het probleem of je kijkt op deze Kodi Wiki.

Hoe voeg ik een add-on toe aan mijn favorieten?

Ga naar systeem > instellingen > uiterlijk > skin > instellingen > add-on > vul add-on 1,2,3,4 en/of 5 in voor "beginscherm video's submenu.

Is er een add-on voor Nederlandse films/series?

Hier is in ieder geval geen standaard add-on voor. Wil je op de hoogte blijven van of er nieuwe Nederlandse add-ons komen? Dan kun je het beste even rondzoeken op het internet.

RASPBERRY PI

Algemeen

Wat kan ik met de Raspberry Pi?

De Raspberry Pi is een super minicomputer. De minicomputer is ongeveer zo groot als een creditcard. Je kunt de Raspberry Pi aansluiten op een computerscherm of op je televisie en de computer werkt met een standaard toetsenbord en muis. Het is een klein apparaat met oneindig veel mogelijkheden voor jong en oud om de wereld van computeren te ontdekken. Van je eigen programma’s maken tot video’s afspelen en van presentaties maken tot games spelen. Het kan allemaal met de Raspberry Pi. De mogelijkheden van de Raspberry Pi worden alleen beperkt door je eigen fantasie!

Hoe kan ik aan de slag met de Raspberry Pi?

Beginnen met de Raspberry Pi is nog nooit zo makkelijk geweest. Of je nou weet wat je wil doen met je Raspberry Pi of nog helemaal niet, op onze "bundel"pagina vind je alle plug & play setjes. Deze setjes zijn al helemaal klaargemaakt als bijvoorbeeld een mediaspeler, een retro gaming console of je krijgt een starterkit met alles erop en eraan plus een boek vol inspiratie. Meer zien? Kijk dan eens hier

Wat kan ik doen als ik problemen heb met mijn Raspberry Pi?

Bij SOS Solutions kun je op verschillende manieren bij ons met je klachten terecht. Zo kun je bellen, mailen, whatsappen of uiteraard even langskomen. We hebben ook een speciale sos helpdesk waar je voor de meeste problemen terecht kunt. Kijk ook altijd of je vraag niet al in onze FAQ beantwoord wordt.

Waar is de aan/uit knop op de Raspberry Pi?

De Raspberry Pi heeft geen aan/uit knop. Zodra er stroom op de Raspberry Pi komt, gaat deze aan en blijft ook aan. De enige manier om de Raspberry Pi uit te zetten is door de stekker uit het stopcontact te halen. Wij raden aan om je Raspberry Pi altijd aan te houden.

Wat is het verschil tussen de verschillende modellen van de Raspberry Pi?

Er worden steeds nieuwere modellen uitgebracht door de makers van de Raspberry Pi. De grootste verschillen zitten 'm in de snelheid van de Raspberry Pi. Sinds kort is de Raspberry Pi 3 model B uit en deze heeft als extra functionaliteit bijvoorbeeld Wi-Fi. Zo blijven de makers de Raspberry Pi steeds vernieuwen. Op dit moment is de Raspberry Pi 3 model B dan ook de snelste Raspberry Pi.

Projecten

Wat kan ik als beginner met de Raspberry Pi?

Als beginner heb je de keuze om te beginnen met een voorgeïnstalleerd setje naar keuze, of een starterkit te kopen. Als je zelf echt een apart project wil gaan maken en hierbij bijvoorbeeld wil leren programmeren of eigen programma's wil schrijven, is het goed om een kant en klaar startpakket aan de schaffen met een startergids erbij.

Wat kan ik als gevorderde met de Raspberry Pi?

Heb je al meerdere projecten gedaan met de Raspberry Pi en kent programmeren voor jou geen grenzen? Dan zijn de mogelijkheden echt gigantisch. Op internet staan duizenden gave projecten en op onze Facebookpagina verzamelen we ze ook!

Wat zijn projecten om uit te voeren met je Raspberry Pi?

Er zijn duizenden projecten die onmogelijk zijn om allemaal te benoemen, maar er zijn wel enkele populaire voorbeelden: maak van je Raspberry Pi een mediacenter, stuur er je huis mee aan, maak er een desktop computer van, maak er een gameconsole van of maak muziek met de Raspberry Pi. Dit is slechts een greep uit de leuke projecten met de Raspberry Pi.

Wat kun je met de Raspberry Pi doen als je van gamen houdt?

Het meest populaire project onder gamers is het maken van een retropie. Een Retropie is een Console Emulator die ervoor zorgt dat jij oude spellen weer kunt spelen. Denk aan spellen zoals Super Mario, Streetfighter of Final Fantasy.

Waar kan ik inspiratie vinden voor projecten die ik zou kunnen uitvoeren met de Raspberry Pi?

Op onze Facebookpagina delen wij veel projecten uit binnen- en buitenland en op allerlei verschillende gebieden. Verder zijn er nog website zoals Raspberrypi.org en hackster.io waar ook veel projecten op worden gedeeld.

Zijn er ook projecten voor kinderen te vinden?

Uiteraard. Op LittleBits.cc vind je alle projecten die gerelateerd zijn aan de LittleBits producten. Verder heeft ons Adafruit assortiment ook een uitgebreid aanbod voor kinderen.

Informatie

Hoe installeer ik een besturingssysteem op mijn Raspberry Pi?

De meest simpele manier om een besturingssysteem op de Raspberry Pi (dus op de SD-kaart) te zetten, is via NOOBS. Noobs is gemakkelijk te installeren en vraagt bij het opstarten welk besturingssysteem je wil. Je kunt dan uit verschillende besturingssystemen kiezen.

Moet je kunnen programmeren om gebruik te kunnen maken van de Raspberry Pi?

Nee hoor, dat hoeft niet. Speciaal voor iedereen die geen verstand heeft van programmeren en de uitdaging niet wil aangaan, hebben wij plug&play setjes beschikbaar. Je vind deze setjes op deze pagina

Welke accessoires zijn er voor de Raspberry Pi?

Er zijn ongelofelijk veel accessoires beschikbaar voor de Raspberry Pi. Hiervoor kun je het beste gewoon rondkijken bij accessoires op onze webshop. Voor iedereen is er wel iets passends beschikbaar.

Verkopen jullie ook kant en klare setjes?

Wij verkopen inderdaad veel kant en klare setjes die je alleen nog maar aan hoeft te sluiten. De rest is al voor je gedaan. Speciaal voor starters of voor iedereen die alles in een pakket wil ontvangen. Alle kant en klare setjes vind je hier: kant en klare setjes

Instellingen

Wat is een image?

Een image is een computerbestand waarin een exacte kopie van een opslagmedium, zoals een harde schijf, een cd of een dvd, is opgeslagen. Het bevat alle informatie die nodig is om de structuur en gegevens van het medium opnieuw te construeren, zoals de bestanden, de bestandsstructuur en meta-informatie. Een image verschilt hierin met een gewone back-up waarbij alleen de bestanden worden overgenomen. Het bewaren van de structuur en integriteit van de gegevens is bij een image meer verzekerd.

Welke besturingssystemen zijn er?

Er zijn redelijk veel besturingssystemen, maar de meest bekende zijn Ubuntu, OpenELEC, NOOBS, Windows IOT 10 en Raspbian. Elk besturingssysteem is weer het beste in zijn soort en dient dan ook verschillende doelen. Je zult zelf op onderzoek uit moeten gaan om te kunnen bepalen welk besturingssysteem het beste bij jou past.

Kunnen jullie helpen met het installeren van images/besturingssystemen?

We kunnen je altijd proberen te helpen, maar mocht je hier nou geen ervaring mee hebben is het beter om een voorgeïnstalleerd SD-kaartje bij ons te kopen. Dan bespaar je jezelf veel tijd en moeite.

DOMOTICA

Wat is Domotica?

Domotica is de elektronische communicatie tussen elektrische toepassingen in en om de woning van iemand. Domotica zorgt ervoor dat een huis geautomatiseerd kan worden. De formele definitie is: Domotica omvat alle apparaten en infrastructuren in en rond woningen die elektronische informatie gebruiken voor het meten, programmeren en sturen van functies ten behoeve van bewoners en dienstverleners.

Wat kan ik met Domotica??

De wereld van Domotica biedt oneindig veel mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan het aan/uitschakelen van lichten, het regelen van temperatuur, het regelen van verwarming, toegangscontrole, sturen van gordijnen en het beheren van audiosystemen. Er zijn ideeën zat!

Wat is Domoticz?

Domoticz is een gratis open-source home automation software voor (o.a.) op de Raspberry Pi. Deze software zorgt ervoor dat je Raspberry Pi kan communiceren met apparaten zoals sensoren en schakelaars. Goed om te weten is dat Domoticz met bijna alle denkbare home automation producten werkt via de 433 MHz band. Bovendien ondersteunt Domoticz de Z-Wave standaard, en alle producten die via dat protocol werken, volledig. De software is gebaseerd op Linux.

Wat heb je nodig voor Domoticz?

Als je aan de slag gaat met Domoticz op de Raspberry Pi heb je naast de Pi een micro-USB kaartje en adapter nodig. Dit moet altijd een Class 10 kaartje zijn en dit is ook de enige class die we bij SOS Solutions leveren. Ook heb je een transceiver nodig om te kunnen communiceren tussen de Pi en de sensoren en/of schakelaars. Bij ons vind je ook een kant-en-klaar setje met alle benodigdheden er al in op deze pagina deze pagina.

Wat is Z-Wave?

Z-Wave is een draadloos protocol dat ideaal is voor toepassingen in huisautomatisering (domotica). Het is een universeel uitwisselbaar systeem met verschillende Z-Wave producten zoals schakelaars en sensoren. Z-Wave maakt het dus mogelijk om apparaten met elkaar te laten communiceren.

Hoe kan ik beginnen met Domotica op mijn Raspberry Pi?

De eerste keuze die je zou moeten maken is of je met Domoticz (433MHz frequentie) of met Z-wave wil gaan werken. Deze twee opties zijn opties als het gaat om de sensors en schakelaars. Het voordeel van de 433 MHz producten is dat deze goedkoper zijn, maar het nadeel is dat er geen tweeweg communicatie is (wat berekent dat er geen garantie is voor het ontvangen en verwerken van commando's). De Z-Wave producten hebben wel tweeweg communicatie en codering waardoor het betrouwbaarder is (de opdrachten worden altijd doorgestuurd totdat ze bij de juiste ontvanger zijn aangekomen).

  • Thuiswinkel
  • Qshops
  • Webshop
  • ICT
  • Forusp
  • Mister Cash
  • Pin
  • Mastercard
  • Visa
  • iDeal